תפריט נגישות

מאמרים

בית לוחמי הגטאות - טכס חנוכת אולם טרבלינקה - קשר אישי. במוזיאון בית לוחמי הגטאות, נחנך ביום רביעי 13.10.2010 "אולם טרבלינקה".
הטכס נערך במעמד שגרירים (שגרירי צרפת ואנגליה בישראל) ומכובדים רבים. אורח הכבוד בחנוכת האולם היה הבמאי הצרפתי קלוד לנצמן שהגיע במיוחד מצרפת לערב זה.

במוקד התצוגה נמצא דגם מחודש של מחנה ההשמדה טרבלינקה, שהוכן בסוף שנות ה-50 ע"י יעקב ויינריק, אחד הניצולים הבודדים ממחנה ההשמדה.
הדגם אשר שימש כעדות במשפט אייכמן, עבר תהליך מיוחד של שימור וחידוש לשם הצגתו באולם הקבע החדש. בתצוגה, אשר מציינת את חשיבותן של ההנצחה והעדות, נכללים עדויות, פריטים מארכיון הבית, תצלומים מיוחדים, תצוגות המתעדות את הליך השמדת היהודים וקטעי וידיאו, ביניהם קטעים, באורך של כשעה וחצי, מסרטו הידוע של הבמאי הצרפתי קלוד לנצמן 'שואה', אשר יוצגו כחלק ממיצגי הקבע בתערוכה. זו הפעם הראשונה בה נענה לנצמן והסכים למסור קטעים מסרטו לשימוש קבע במוזיאון בית לוחמי הגטאות.
הבמאי קלוד לנצמן סיפר מדוע בחר בבית לוחמי הגטאות כמוזיאון הראשון בעולם בו יוצגו קטעים מסרטו - "האחווה ביני לבין יצחק צוקרמן, אנטק, ממייסדי הקיבוץ ובית לוחמי הגטאות, היא המניע הראשון להסכמתי לתרום לבית לוחמי הגטאות את הדבר היקר לי מכול - סרטי.  קולנוע ככלי עזר למוזיאון הוא תופעה נדירה בהחלט, והקטעים הגדולים מלאי החיות של "שואה" אשר יוצגו באולם החדש הם תוספת משמעותית ביותר לכל חפץ במוזיאון. הסרט "שואה" הוא חומה, סכר אולטימטיבי מפני השכחה, והזיכרון יישאר פעיל בכל פעם שהסרט יוקרן בעולם ובמוזיאון בבית לוחמי הגטאות".
מנכ"ל בית לוחמי הגטאות, רמי הוכמן, אמר באותו מעמד כי "ערכה של העדות, ההנצחה והמסירה חשובה מאין כמוה". בייחוד בדורנו, כאשר דור הניצולים מזדקן והולך ותהליך המסירה משתנה מהעדים, הניצולים, המעבירים את העדות לזיכרון, אלינו, מעבירי המסר" אמר רמי הוכמן. "האולם החדש מעלה על נס ומציין את חשיבות התיעוד וחשיבות הזיכרון, את מפעלם של גיבורים שנלחמו כנגד כל הסיכויים על מנת להנציח ולתעד את הזוועות לדורות הבאים. אולם טרבלינקה הוא החלל המוזיאלי הראשון למסירת אירוע השואה אשר השפה הערבית תהיה אחת משפות התצוגה וההדרכה הקיימות בו, לצד עברית ואנגלית, כהמשך לפעילות היהודית-ערבית רבת השנים של המרכז ההומניסטי הפועל בבית".

את הטכס הנחתה השחקנית הדס קלדרון, נכדתו של המשורר / סופר, ניצול גטו וילנה, אברהם סוצקבר. הדס הופיעה בטכס, בהופעת בכורה, בהצגת היחיד שלה "התאומות", שכתב סבה.

את המימון לעבודות שימור הדגם וחידוש אולם טרבלינקה על תצוגותיו, תרמו הגב' טרודי אלבאום-גוטסמן ובעלה בוב גוטסמן מניו-יורק.
לפני הטכס המרכזי, הוסר הלוט מעל שלט הכניסה לאולם המציין קריאת שמו לזכר הוריה של טרודי - יצחק וסלה אלבאום.


בעצרת לנעילת יום הזיכרון לשואה ולגבורה התשס"ו 2007, שהתקיימה בקיבוץ לוחמי הגטאות,
התכבדה טרודי אלבאום-גוטסמן להיות בין מדליקי המשואות.

טרודי, בת להורים מפולין, ששרדו את אימי השואה והיגרו לאחר המלחמה לארה"ב.
שם התרחבה המשפחה והמשיכה בדרך המסורת היהודית ובדרך ההורים.
טרודי עצמה פעילה באגודת הידידים האמריקאית של בית לוחמי הגטאות.


הקשר האישי:

טרודי היא בת דודי - יצחק, אחי אימי בת שבע אלבאום. ניצולת שואה, המתגוררת בקיבוץ שפיים.
אבי, יצחק פרלה, יליד וארשה, היה חניך בבית היתומים של יאנוש קורצ'אק. בהתקרב הצורר הגרמני לוארשה, נמלט אבי בחברת אחותו ואחיו הבכור מפולין. בריחה זו, הצילה אותם מגורלם המר של יהודי וארשה וילדי בית קורצ'אק שנשלחו לדרכם האחרונה במחנה המוות טרבלינקה.
אבי השתתף בפרויקט רמת גן של תיאטרון עדות אך לא זכה לספר מעל הבמה את סיפורו האישי. בספטמבר 2006 אבי נפטר.
באתר ההנצחה במחנה טרבלינקה בפולין, שבו ביקרתי ביולי האחרון, בין אתר האבנים להנצחת קהילות יהדות פולין, מצויה אבן הנצחה אחת הנושאת שם של איש - יאנוש קורצ'אק.

כך משתלבים המעגלים המשפחתיים של משפחות אלבאום ופרלה.


פנחס פאר - פרלה עם הבמאי קלוד לנצמן
פנחס פאר בנו של יצחק פרלה ( ז"ל) שהיה חבר בקבוצת תיאטרון עדוּת ברמת גן מספר על אולם טרבלינקה המחודש בבית לוחמי הגטאות

בת דודו תרמה את שיפוץ אולם טרבלינקה, האולם הוקדש לזכרם של הוריה של טרודי- יצחק וסלה אלבאום

כתיבה ותמונות: פנחס פאר ( פרלה )

 dscn0329a_530x398_530

יצירת קשר

תיאטרון עדות

עקבו אחרינו

ועידת התביעות
EVZ Foundation